Bakom Kulisserna med Erica Kulin

23 december 2022
Bakom kulisserna med Erica Kulin på Oscars Teatern

Bakom kulisserna: intervju med följespotsoperatör Erica Kulin

På Oscarsteatern i Stockholm träffar jag följespotsoperatör Erica Kulin som släpper in mig via sceningången. Hon visar runt i personalentrén med en sittgrupp och en liten receptionsdisk där en kvinna sitter och skriver på sin dator. Vi går vidare till en hiss som vi ska ta upp till salongvåningen. Det är många utrymmen i huset, skrymslen, småtrappor och avsatser. Överallt dörrar som leder till nya rum och prång. Det är aktivitet överallt; människor rör sig i smågrupper och arbetar med ljus, ljud, rekvisita eller bara diskuterar något. Erica hejar på kollegorna vi passerar.

Erica Kulin och jag stiger in i den gröna hissen och åker upp till en vacker våning med dekorationer och mörka trädörrar som leder in till den vackra jugendsalongen. Huset är byggt från 1906 och har fått sitt namn efter Oscar II. Salongen rymmer 905 platser, fördelade på parkett och på de smäckra balkongerna. Om några timmar kommer den att vara fylld av en förväntansfull publik.

Vad gör en följespotsoperatör?

- Vi följer artisten med varsin stor strålkastare, en spot, när denne rör sig på scenen, berättar Erica. Det är ljusdesignern som bestämmer själva ljussättningen för en föreställning. Ljusdesignen lägger ett övergripande Que Sheet, ett schema, över allt som ska ske under varje specifik scen och vilket ljus det ska vara. Först därefter kommer följespotarnas schema.

Erica Kulin visar det svartvita schemat, ett excelark med mängder av detaljer i olika fält. Schemat utgår från karaktären på scenen, med nummer/färg/filter på spottarna och ljuset. Här anges ljusstyrkan i procent, om spotten ska ligga på hela eller halva kroppen eller följa bara ansiktet eller händerna på artisten. Till sist står det när det ska ske och PÅ och AV per scen.

Vad arbetar du med nu?

- Just nu arbetar jag med föreställningen ”Tootsie” här på Oscarsteatern i Stockholm, med fem föreställningar varje vecka. Jag kommer till teatern oftast runt kl 18.00, landar lite i atmosfären och känslan, kanske äter lite. Kl 18.20 kollar jag följespotarna för mig och min följespotskollega Robert.

Erica går före in på andra balkongraden. Direkt till höger intill väggen ligger Ericas arbetsplats, en metallställning med en liten plattform högt upp. Det känns som att äntra ett utkikstorn på en båt när vi klättrar upp på en mycket smal metallstege. Erica rör sig smidigt, lätt och vant medan jag får kämpa lite mer med avståndet både upp till stegen från salongen och sen ombord på det lilla tornet.

I det knappt kvadratmeterstora ljustornet upptar följespoten nästan hela utrymmet.
Ljustornet är byggt av hopfogade gulmålade metallrör med väggar av ett slags styv plast.

Härifrån har vi en otrolig överblick över scenen och salongen med sina ornament på väggarna och i taket. I taket finns fantastiska målningar med dansande nakna kvinnor under en blå himmel med vita moln. Erica vinkar till en ljuskollega som sitter i ett ljusrum nära taket längst bort i salongen. På scenen går människor omkring och ordnar med rekvisitan. På andra sidan salongen ser vi kollegan Roberts motsvarande torn.

Erica visar mig sitt eget, handskrivna följespottsschema, som är fäst i en läslampa intill följespotten.

- I slutet på repetitionsperioden, när skådespelarnas rörelseschema är lite mer fastlagt, är ljusansvarig och följespottarna med på repetitionerna, säger Erica. Vi får sen uppdateringar om något ändras.

Hur blir man följespotsoperatör?

- Det var mer en slump! Det var en kompis som frågade om jag kunde hoppa in på följespot på Disney on Ice. Men det var ju inte Musse Pigg & Co som hon sa utan High School Musical med fem killar, säger Erica Kulin. I hörlurarna, som jag har när jag arbetar för att få instruktioner, hörde jag ljuschefen skrika ”Lys på honom i grön keps”. Men då hade artisten bytt till gul keps! Så min början som följespot var rörig!

Erica tänder den stora, en dryg meter långa följespoten som lyser med ett rakt, starkt vitt ljus på en plats på scenen. Hon svänger på den och ljuset/spoten rör sig fram och tillbaka på scenen.

- Jag är från början svenska 2-lärare, för elever med olika svårigheter inom svenska språket. Men jag har alltid varit intresserad av ljus och ljussättningens möjligheter.
Det är så mycket som du kan skapa bara genom ljus, en belysning på rätt ställe. Ofta föreslår jag saker för ljusdesignern, som kan förbättra ljussättningen.

Erica visar mig ett sikte som finns på sidan av spoten, liknande ett gevärssikte.
I siktet syns röda ringar som blir mindre och mindre för att till slut bara vara en pytteliten ring. Med siktet kan Erica ställa in spoten exakt där den ska vara.

- Robert och jag följespotar båda två när artisten rör sig och vi hakar i varandras ljus så att det inte uppstår en obelyst spot, säger Erica.

Bredvid följespoten står en svart stor fläkt.

- Jag arbetar alltid i linne då det blir så varmt av spoten, säger Erica. Jag tycker att glödlampsspotar ger ett vackrare ljus men de är mycket varmare att arbeta med. Vissa artister och ljusdesigners föredrar därför LED-spottar som inte är så varma.
Erica och jag klättrar ner på den lilla stegen till salongen igen. Erica berättar att hon är väldigt höjdrädd men har vant sig under sina år på Oscarsteatern.

- Arbetet som följespot är lika inom olika branscher. Men med min erfarenhet från att ha arbetat med ljus i både musik- och teaterbranschen så trivs jag bäst i teaterbranschen, berättar Erica. Inom musikbranschen finns hierarkier där ljusansvarig står högst upp följt av ljudansvarig, videoansvarig och sist scenteknikerna. Det märker jag inte inom teaterbranschen.

Vi lämnar salongen och går genom en liten dörr i korridoren längre bort.

Strax därpå står vi intill scenen för att kika på de mängder av strålkastare som hänger i taket över scenen. Inte undra på att det krävs både ett detaljerat Que Sheet och ett rejält ljusbord för att styra och hålla ordning på alla dessa.

Ljusdesignern stannar till vid Erica och de börjar diskutera med ljustekniktermer mellan sig: ”Måste lossa bulten om man ska byta glödis och det vågar inte jag! Nä, då kan ju dioden spräckas och då sprängs lampan”.

Erica förklarar att hon föredrar teaterljus framför annat ljus.

- Filmljus är inte min grej, det är en helt annan sorts ljus; dagsljus, solljus eller vanliga lampor. Det har aldrig lockat mig, säger hon. Och inte heller att arbeta med till exempel ljusdesign på museum eller i trädgårdar även om jag fått sådana förfrågningar. Här på teatern kan jag skapa vad jag vill. Det här ljuset är levande!

Vad krävs då för att bli en bra följespotsoperatör?

- Jag tror att det krävs att du har blick för det, kanske bildsinne, säger Erica. Jag målar akvarell, tidigare i olja, skriver dikter och texter. Jag tror att jobbet underlättas av om du har en konstnärlig känsla för det.

Har du råkat ut för några missöden under åren?

- Nej, förutom på Hultsfredsfestivalen. Vi var 12 följespottar, berättar Erica. När förbandet The Cure spelade upptäckte jag att min spot var strömförande. Spoten var inte jordad men det hann vi fixa innan Metallica gick på och jag skulle lysa på basisten.

- När Metallica började spela har de bara ett blått ljus, fortsätter Erica. I hörlurarna hör jag: ” ändra till vitt ljus, nummer 5” men jag får inte till det vita filtret. Metallicas amerikanske ljusdesigner skriker ännu mer och jag inser att jag snabbt måste trycka på en knapp som tar bort alla filter och sen trycka på en knapp för det rätta filtret. Det tog bråkdelen av en sekund då allt blev väldigt ljust men det gick bra! Medan jag jobbar kan jag och får jag inte tala och kunde därför inte be om ursäkt, förrän efteråt. Då berättade jag hur jag försökte lösa det men han svarade bara ”Thought so” och gick.

Erica ger intrycket av att hon trivs väldigt bra på sitt arbete.

- Att arbeta med en massa skapande människor ger en sån energi och man blir bara glad och inget negativt kommer in från någon, det är härligt, säjer Erica.
För mig är familjen viktigast - jag har sex egna barn – och har kommit fram till ett stadium i mitt liv att jag söker välmående, till syvende och sist.

- ”Tootsie” är en underbar föreställning, jag får skratta hela tiden åt roliga skämt, och det är så bra skrivet, säger Erica Kulin. Skådepelarna är så vänliga och bra. Robert Gustafsson är jättebra och rolig men det är också Ola Forssmed, Sussie Eriksson och Andreas Nilsson. Ägarna till Oscars, Vicky von der Lanken och hennes son Johan von der Lanken är så fulla av kärlek. Alla här säger likadant och jag tycker om att alla inblandade är lika mycket värda. Här på Oscars är det underbart!

Nöjestips!

Tootsie spelas på Oscarsteatern  5 januari - 5 mars 2023. Både press och publik älskar föreställningen!
Köp dina biljetter här!