Bakom Kulisserna med Gabriel Gleiss

26 mars 2023
Bakom kulisserna med Gabriel Gleiss - Funnybones Production

Bakom kulisserna: Scenchef Gabriel Gleiss,
Centrum för Idrott och Kultur, Knivsta


Vad gör en scenchef?

Jag är anställd av kommunen som scenchef och tekniker här på CIK, Centrum för Idrott och Kultur, sedan drygt två år, men är från början utbildad ljudtekniker.

Mitt jobb handlar mycket planering, särskilt om det är föreställningar tätt inpå varandra och med olika föreställningar lördag och söndag. Jag måste planera så att jag hinner göra i ordning scenen från ena dagen till den andra. Jag jobbar ibland sju dagar i veckan men rår över min egen tid så jag planerar in mina pass för att också vara ledig. På sommaren kan jag vara mer ledig då det är så lite verksamhet på scenen här på CIK.

Vad har du för utbildning för ditt arbete?

Jag är utbildad vid SAE, Sweden AB School of Audio Engineering, en privatskola i Solna. Teknikutbildningen är en diplomutbildning under ett läsår. Jag lärde mig studioteknik: då arbetar man mycket med ljudteknik. Vi satt i olika studios och gjorde produktioner där vi lärde oss att producera i en studio. Vi läste mycket: om hur örat fungerar, hur ljudvågor bildas och vibrerar, om olika slags akustik och hur man hanterar den och om mikrofonteknik med olika slags mikrofoner för olika slags rum.

Intresse för teknik har jag alltid haft liksom musik. Jag gick gymnasiet på Södra Latin där det fanns en studio så jag tog en gymnaisekurs och lärde mig grunderna för studioteknik. Då insåg jag att det här med att få jobba både med musik och teknik är kul och passar mig.
Min kompis och jag var ofta i i skolans studio på fritiden och prövade oss fram; " Vad händer om vi sätter mickarna under flygeln, hur låter det då?". Det lät inget bra men då visste vi!

Efter lumpen gick jag SAE, som jag betalade privat, det är inga studielån för denna kurs. Min plan var att arbeta i en studio. Men så hörde en kompis av sig och hade rekommenderat mig som scentekniker på Wallmans i Stockholm, där jag sen blev kvar i tre år.

Jag lärde känna de live-tekniker som arbetade där, de som sitter och kör ljudet och ljuset medan showen pågår. Jag upplevde då skillnaden i att arbeta i en studio och att arbeta live. Så nu tycker jag att det är roligare att köra live.

Vad arbetar du med just nu?


Just nu håller vi på och gör i ordning en utställning i rummet Stjärnvalvet. Jag hjälper till med en TV som ska hängas upp i salen och ser till att den fungerar för bildspelet som ska visas där. Utställningen öppnas på torsdag 23 mars med ett föredrag av Knivsta-bon Lennart Runding, som samlat en massa bilder och information om Knivsta under många år.

I helgen har vi gästspel av den fina barnföreställningen Marmelad och därefter en konsert med jazzgitarristen Ulf Wakenius med jazztrion Trio X.

Och sen har jag en del tekniska produktionsmöten inför Knivsta Nycirkusfestivalen som är först 15 april i år, men det är en hel del som ska förberedas, inte bara ljud- och ljustekniska frågor. Det ska hängas trapets och riggas för luftakrobatik, och ett speciellt segel som det ska projicera på.

Vad kan hända under en live-föreställning?

Det har hänt att en mikrofon går sönder som på Mamma Mia The Party! där mikrofonen går sönder för sångaren som sjunger "The Winner Takes it all!" när det plötsligt blir tyst! Men jag hade en extra mick så jag hann byta med bara en sångfras som gick förlorad.

En av de mest udda saker som hänt är när jag körde ljudet för ett hårdrocksband på en festival. Det står alltid en tekniker när du kommer till festivalen och hjälper dig tillrätta när du ska köra ljudet. Så efter genomgången frågade han om allt var OK så att han kunde gå och ta en kaffe? Javisst svarade jag så han försvann. Sen blir allt tyst, på hela festivalområdet! All teknik, alla instrument, all ström försvinner så allt bara dör!

Jag kikade på ljuskillen som inte heller fattade vad som hänt. Då visade det sig att en trummis slagit på sin cymbal av metall, som lossnat och fått spinn, så cymbalen skjuter iväg, landar på högkant, träffar kabeln som ett svärd och skär av den, som förser hela festivalområdet med ström! Därför slog jordfelsströmbrytaren av allt.
Det är ju helt osannolikt att något sådant skulle kunna hända och inget man kan förutse. Det tog ett tag men sen fick vi igång strömmen igen och kunde fortsätta!

Vad är roligast i ditt arbete?

Variationen! Att jag arbetar med allt från en klassisk konsert till en barnföreställning för barn eller med barn, till en jazzkonsert nästa dag. Jag träffar mycket folk. Varje produktion har sina utmaningar och ibland är det många förberedelser. Som exempelvis Riksteatern som vill ha sitt eget ljus. Då tar jag bort våra strålkastare och hänger dit deras. Sen kör vi föreställningen och därefter hänger jag tillbaka våra vilket tar några timmar.

Jag har min kollega Roger som hjälper till två dagar två dagar i veckan. Roger gör allt möjligt. Vi två delar på arbetsbördan som exempelvis all roddning gällande scenen; tar bort stolar, hänger tillbaka tyger som använts runt scenen och mycket mer. När vi exempelvis har ett gästspel får jag en teknisk specifikation där de står hur de vill hänga lamporna så att jag kan göra planeringen kring gästspelet.

Vissa saker får bara jag göra då det har att göra med försäkringar. Som exempelvis alla rår, som man hänger dekor eller lampor i. De löper på en lyftanordning med flera stålvajrar som används för att lyfta dekor, ljus etc, en så kallad lingång. I det flesta fall fäster man sedan lasten i ett rå. Dem får bara jag köra.

Jag var frilans innan jag började på CIK så jag får mycket förfrågningar om att hjälpa till här och var men jag arbetar bara på CIK då vi har så mycket produktioner.

Vi ligger under Kultur och Fritid inom Knivsta kommun. Jag kan i mån av tid hjälpa till med mindre saker som när mikrofonen går sönder för spinningsledarna på gymmet intill så kan de få låna en mick.

Vad krävs då för att bli en bra tekniker?

Förutom att du bör vara lyhörd för de som ska uppträda så har de flesta tekniker en musikalisk bakgrund. Jag har en fördel i att jag är klassiskt skolad men har också spelat i ett hårdrocksband när jag var ung så jag har en bredd. Du måste också kunna förklara på ett bra sätt varför vissa saker händer eller inte händer. När föreställningarna är live måste du hela tiden vara aktiv och vara med på noterna.

Ljud- och ljusbordet lär man sig genom att sitta och testa och öva. Mixerborden för ljud och ljus är uppbyggda på ett liknande sätt. Det är ganska avancerade grejer i dag men det finns väldigt mycket hjälp och tips på exempelvis youtube, men det är tidskrävande att sitta och titta på. Nu när vi har fått nya lampor behöver jag lära mig hur de funkar och hur jag kopplar in dem. Jag får utbilda mig själv! Finns lite ljus-och ljudkonferenser att gå på.

Jag behöver fortbildning i vissa saker så att jag kan utvecklas på ett bredare plan. Jag skulle gärna gå en film-redigeringskurs då jag gör marknadsföringsfilmer åt kommunen. Bland annat till de mässor där vi anställda medverkar för att berätta om CIK. Det finns utbildningar inom länet, kommunen är villig att stå för utbildningen men jag har ont om tid.

Under utbildningen på SAE fick jag höra att jag var så rolig att jobba med då jag var frågvis och nyfiken, att jag ville förstå varför det låter på ett visst sätt. Jag har haft nån enstaka praktikant; vore kul att ha någon.

Gabriell Gleiss Scenchef på CIK i Knivsta

Hur har tekniken utvecklats under de år du arbetat som tekniker?

Ljudtekniken har förändrats genom ny, digital teknik. Idag måste du nästan vara IT-tekniker för att kunna koppla ihop saker. Det digitala består av försörjningen mellan mixelbordet och scenen; tidigare var det en tjock och stor kabel för 24-kanaler.
Nu har jag bara en nätverkskabel men behöver istället ha IP-adresser som ska kopplas ihop mellan de digitala processorerna mellan högtalarna.
Högtalare kopplas nuförtiden ihop vid installationen av systemtekniker som trimmar ihop dem så att de sprider ljudet rätt i rummet.

När det gäller ljus så har vi inga rörliga lampor på CIK-scenen utan jag går upp på bryggan uppe vid taket ovanför scenen, som även kallas för tågvinden, och riktar lamporna manuellt. Jag får vanligtvis en teknisk instruktion inför varje produktion där det står hur de vill ha strålkastarna.

Ibland kan jobbet vara stressigt. Det kan bli långa dagar. De som står på scenen vill ju bara köra på men där har jag lärt mig att berätta att jag behöver en paus för lunch. Ofta är lunchen också enda tillfället för att fixa saker som behöver göras. Du lär dig under åren att ta pauser för att orka!

Efter pandemin har det varit lite knasigt då många har bytt jobb och insett att det kan vara skönt med ett vanligt jobb utan sena kvällar. Finns fortfarande tekniker men det är brist på de erfarna och duktiga.

Jag tycker att mitt jobb är otroligt kul! Gillar man tekniska lösningar, musik och teater så rekommenderar jag det varmt, ett varierande jobb!

Nöjestips!

Knivsta Nycikrusfestival 15 april 2023

Välkommen till en fullspäckad nycirkusdag för hela familjen! Knivsta nycirkusfestival firar cirkusens dag med ett spännande program på CIK. Det blir hisnande parakrobatik och lingång med duon Anna Saskia & Anna Partridge, skratt ihop med Clownen Manne för de yngsta och LED show, jonglering och prova på-cirkus med Andrew Morton. Missa inte heller den garanterat pulshöjande föreställningen ”Talanglös - Men galet envis!” med talangfinalisten Peter Åberg som gör ”omöjliga” minneskonster, magi och multitasking ihop med Cyr-wheel artisten Sarah Lett.  Värdparet Miss Monette och Magic Thor guidar er mellan föreställningar, mingel, tricks och upptåg. Du kan också skapa din egen cirkusaffisch. Dagen till ära serverar restaurangen en festlig cirkusmeny!

Boka biljetter här!