Intervju - Adde Malmberg

6 juni 2022
Adde Malmberg som Basil i Pang i Bygget på Fredriksdalsteaterrn sommaren 2022 - Foto: Håkan Larsson

Månadens Intervju: Adde Malmberg 

Vad är du aktuell med just nu?

Det som ligger närmast är repetitionerna av Pang i bygget på Fredriksdalsteatern i Helsingborg med premiär 17 juni och sen spelar vi hela sommaren till 21 augusti (Adde Malmberg spelar huvudkaraktären Basil Fawlty, reds anm).
Vi har spelat Pang i bygget tidigare men då var det en egen version som regissören Anders Albien gjorde.

Efter vår uppsättning år 2014 har John Cleese skrivit en teaterversion av Fawlty Towers som hade premiär i Australien för några år sen och som vi nu sätter upp. Vi repeterade in den före pandemin så en del är samma men det är mycket nytt också.

Jag tycker inte själv att jag är lik John Cleese men andra människor har sagt det. Jag träffade John Cleese i februari 2020 i Exeter för marknadsföring och en intervju och såg då också en föreställning som han gjorde. Han visste först inte vilka vi var men när han förstod att vi skulle sätta upp Pang i bygget så gav han mig rådet att värma upp ordentligt inför varje föreställning så att jag inte ska sträcka mig. Jag har tränat rätt mycket inför rollen på ett gym för det är en rätt fysiskt krävande roll. Och John Cleese var 36 år då han spelade Basil Fawlty!

Just nu regisserar jag också en komedi på Svenska Teatern i Helsingfors med premiär i september men gör uppehåll för Pang i bygget-föreställningarna i sommar.

Jag skriver på Stolarna vid havet; en historia om två pensionerade politiker, en moderat och en socialdemokrat, som flyttat ut på landet och hamnat bredvid varandra.
De hatar varandra men sitter där på varsin stol med utsikt över havet och så småningom uppstår en vänskap. Det blir premiär på Riksteatern i januari med skådespelarna Ralph Carlsson och Gustav Levin.

Film är för långsamt för mitt temperament. Jag vill gärna skriva och regissera mer inom den genre jag håller på med. Det vore roligt att regissera något som inte är komedi, som Ibsen, men jag vet inte om jag är bra på det men skulle gärna pröva om någon frågar.

Min erfarenhet från stand-up går att överföra till teater och regi då båda bygger på intuition och erfarenhet. Jag tycker att det är roligare med teater nu men grundprincipen är detsamma: du måste få publiken att förstå vem du är och vad du skämtar om. Känner vi inte personen så känner vi inte med den personen. Som Babben Larsson som är en så tydlig karaktär i sin stand-up.

Hur kommer det sig att du blev komiker?

Min historia är nog som många andras; att man är lite blyg och genom att då bli någon annan kommer du förbi din egen privata blyghet. Jag tycker om att bli någon annan. Jag märkte att jag blev friare och att jag kunde få folk att skratta. Skojar man mycket bli man bättre allteftersom man lär sig. Jag ville gärna bli skådespelare men sökte aldrig teaterhögskolan då jag trodde att man måste vara en färdig skådespelare för att få gå där; jag fattade inte att det är en skola där man blir skådespelare. Så jag satsade på humor då det inte var så många som gjorde det på den tiden.

Jag gör inte så mycket på stand-up just nu. Det är kul när man står på scen men det är ett ensamt jobb och det är mycket runt omkring med resa och övernattning.
Man lär sig att ta publiken; men ibland är publiken inte där för stand-up utan för något annat.

Vad är det som triggar dig och som gör varje framträdande så unikt för dig?

Det är så roligt när folk skrattar! Först är det sorlet innan föreställningen och man undrar hur det ska gå. Men så kommer man på scenen och hör folk skratta som man kan leva länge på. Man hamnar i total kommunikation med publiken! När jag har hela publiken med mig och de asgarvar är det en väldigt speciell upplevelse. Man pratar verkligen med publiken; vad gör du här, varför har du blåa skor och annat. Jag känner av och kan ofta utläsa vilka jag ska prata med, om det är någon som själv ska vara rolig, eller nån som är jätteobekväm med att jag pratar med denne. Men då väljer jag personen bredvid.

Jag tycker inte att det är någon skillnad på publiken. Men om jag är på ett företag så är publiken mer enhetlig eller uppträder på en konferens med datatekniker så är de ofta lika varandra. Fast man måste vara noga med att man vet var man är! Värst är som kungen gjorde och sa Kära Örebroare när han var i Arboga eller om du ropar Hej Karlskrona och så är du i Karlskoga. Jag läser alltid på inför varje besök eller föreställning och kollar vad som är på gång just där.

Humor i sig är nog likadan men det kan vara skillnad i referenser i olika länder. Jag var i Los Angeles och utgick i mina skämt från att de hade fördomar om svenskar. Men den amerikanska publiken hade inga fördomar alls då de inte hade någon kunskap om Sverige. De kände till Björn Borg men visste inte att han är svensk.

För mig är det svårare att mura en vägg eller skriva en vetenskapsartikel än att göra stand-up. Man lär sig sin genre. Jag drabbas sällan av skrivkramp. Jag har en bra arbetsdisciplin och teknik och kan jobba mig igenom ett problem. Sen tar jag mig över tröskeln och kan sen gå tillbaka och ändra och skriva.
Kreativitet är 10 inspiration och 90 procent transpiration har någon sagt; själva jobbet är att man sitter och håller på. Ibland lyckas man jättebra, ibland sämre. Jag gillar deadlines och har den disciplinen att det då blir klart.

Mina förebilder inom komik och som inspiration är Hasse & Tage som var de första, bröderna Marx, Woody Allen även om han på senare år är lite tvivelaktig. Och Nils Poppe och Monthy Pyton.

Humor handlar mycket om tajming men vad det är kan man inte riktigt definiera. Tajming är en känsla för vad som ska göras i ett visst ögonblick. En del liknar det vid musikalitet: du kan spela men är du inte musikalisk kan du inte få det att svänga. Eva Rydberg har en väldigt fin tajming liksom Anders Eriksson i Galenskaparna, han är jättebra.
Jag har sett filmen Funny Bones flera gånger, den är väldigt rolig. Men jag ser inte så mycket komedi på teater, det finns inte så mycket just nu.

Min sommarsemester var de fyra dagarna i London nu i helgen med min fru som är skådespelare. Vi såg fem föreställningar på fyra dagar. Vi har samma teatersmak men inte samma humor! Men annars blir det inte mycket semester förrän efter nyår.

Och så tycker jag om fotboll; håller på HIF.
Men så roligt, har du blivit Hammarby:are nu när du bor i Stockholm?
Nej, Helsingborg.

Fakta

Pang i bygget (engelska: Fawlty Towers) är en brittisk komediserie från 1975 och 1979 av John Cleese som utspelar sig på ett hotell med hotellägaren Basil Fawlty och hans stab.

Evenemangstips

Pang i bygget spelas mellan 17 juni och 21 augusti på Fredriksdalsteatern i Helsingborg, byggd 1932 och som kallats norra Europas vackraste friluftsteater.
Medverkar gör Adde Malmberg som Basil, Eva Rydberg som Sybil, Birgitta Rydberg som Polly, Kalle Rydberg som Manuel, Ewa Roos som Mrs Richards och så förstås Håkan Mohede som Majoren.
Läs mer om föreställningen här
bokar biljetter gör du här

Fotograf: Mikael Lindell Bohlin (Pang i Bygget) & Håkan Larsson