Intervju - Claes Malmberg

2 december 2021

Intervju med Claes Malmberg

Vad är du aktuell med just nu?

Jag är med i årets julkalender som en vänlig och snäll karaktär som heter Paul Isman. En fin kalender som kommer att skapa diskussion då det handlar om en kriminell familj. Fast de är mer som Björnligan (i serietidningen Kalle Anka): de är vänliga kriminella.

Julkalendern i år har många bottnar och handlar bland annat om moral: kan du begå ett brott för att begå en god gärning? Kan du göra något som på pappret ser ut som att du gjort fel men som kan vara rätt? Innehåller mycket vinter och ger mycket julkänsla för den om tycker om det. Kalendern är inspelad på Filmhuset i Stockholm och i Luleå förra vintern där det stundtals var så snöfattigt att de fick köra snö till inspelningsplatsen.

Jag har varit med i fyra julkalendrar. Julkalendern är lite som Melodifestivalen; den blir oerhört uppmärksammad när den sänds men man glömmer den fort efter sista avsnittet.

Du som har gjort så många olika saker på scen, i TV och på film: vad är roligast?

Att jobba på scen fast det är det som är mest krävande. Jag tycker om att träffa och spela för andra människor.

Vad är det som triggar dig och som gör varje framträdande så unikt för dig?

Att träffa nya människor och nya förutsättningar. Varje föreställningsdag är som en premiär och det är nya människor som klätt upp sig och sett framemot detta. Det är viktigt att inte komma in i en slentrian när man jobbar utan tänka ur publikens perspektiv, det kanske är det enda som de ser på hela året.

Claes Malmberg menar att det behöver vara kvinnor i publiken för att det ska bli en bra show. Det kan vara svårt om det är en övervägande andel män i publiken.

- Tjejer har mer humor än män, är varmare och är inte så rädda för att skämta om olika ämnen, säger Claes. De blir heller inte så förorättade och är inte så lätt-provocerade.

Claes Malmberg anser att krogshows-publiken är mycket mer civiliserad i dag. Publiken är uppmärksam och lyssnande, är väl lite mer livliga, men inte så fulla som tidigare. På privatteatrarna var folk fulla redan när de kom då de suttit på bussen och druckit, upplevde Claes.

Claes tycker att det gick bra under pandemin för honom med både arbetet och fritiden.

- Jag identifierar mig inte så mycket med mitt arbete då jag har andra intressen också, berättar Claes Malmberg som läser mycket och ofta promenerar i omgivningarna där han bor.

Krogshow och film trotsade viruset

Han arbetade mycket under pandemiåret. Bland annat så hade han 70 filminspelningsdagar och hösten 2020 hade Claes i en krogshow i Göteborg vilket var en adrenalinkick.

Nu i vår 2022 ska Claes Malmberg turnera med en variant på en krogshow, tillsammans med tre musiker. Han menar att det är bra att blanda sina texter med sång och musik och han tycker om att sjunga. Tillsammans med musikerna framför Claes sju låtar med prat mellan låtarna och menar att låtarna inte kan tas bort då de fyller en funktion för helhetsupplevelsen.

När Claes skapar en ny show improviserar han sig fram till ett resultat, en föreställning, snarare än skriver manus till den. Att improvisera mycket passar bra då man ensam arbetar fram material anser Claes.

- Improvisation är inget självändamål i en show men man byter och förändrar lite hela tiden när man spelar, säger Claes. Fast man får redigera lite också så att föreställningen inte blir för lång. Improvisationerna måste ha ett värde så jag har lärt mig att avstå vissa dagar då det känns som om det inte skulle fungera och då går jag tillbaka till manus.

Improvisation delar hjärnan

Claes menar att när han improviserar så måste han dela upp hjärnan och både redigera föreställningen och regisserar sig själv samtidigt. Att när han gör någonting på scenen så gör han det bara på känsla och utan tanke. Efter föreställningen kan han analysera vad han gjorde.

- Det ligger ett slags schizofreni i det och jag kan bli trött på mig själv, säger Claes.

Claes’ kompis, som är hjärnforskare, föreslog att Claes skulle ha elektroder på hjärnan för att registrera sina improvisationsimpulser och hur han arbetar med dem. Men apparaten var så stor så det fungerade inte att bära runt den på scenen. Och det går heller inte att ligga i ett laboratorium på en bänk och göra en show menar Claes.

- Jag väntar tills det kommer en mindre apparat, säger Claes.

Improvisation fungerar mycket bättre i verkligheten med riktig publik anser Claes och jämför med tv-programmet Parlamentet, där han medverkar. Både tekniken och tiden står i vägen för improvisation. De medverkande komikerna kan påverka lite grann i programmets ämnen som i till exempel momentet Tips Från Coachen. Men skämten som dyker upp på skärmen i studion har någon annan hittat på.I Parlamentet tävlar två politiska lag, det röda och det blå laget och påstår konstiga saker om diverse olika men ofta aktuella ämnen.

Claes har önskat att det skulle bli lite mer kontrovers kring skämten men de flesta tittare tar dem med ro. Fast då Claes tidigare i höstas skojade om gängkriminalitet genom att sjunga en barnsång med ny text uppstod det stor diskussion bland tittarna. Många reagerade negativt på skämtet i sig men också på att övriga komiker i programmet fortsatte att skoja på liknande sätt, i programmet. Gängkriminalitet måste ändå kunna skojas om anser Claes.

Clas Malmberg tillsammans med Lennie Norman - Funnybones Production

Timing på scen är som fotboll och Zlatan på plan

- Komikern Lennie Norman sa en gång att jämföra humor är som att jämföra orgasmer: de är olika för olika människor, säger Claes, som är noga med att poängtera att det är Lennie som har sagt detta och inte han.

Claes har ett högt tempo när han spelar en föreställning då han anser att en saggig skådis eller en komiker som inte längre sätter skämten är tråkig att titta på. Många får för sig att man går in för att vara rolig men det ska man inte göra: man ska spela sin roll och då blir det roligt menar Claes. Det är ett enormt arbete som ligger bakom när det ser ut som om man bara går upp och gör något.

- Jag är pedant när det gäller mitt yrke och vid repetitionerna, berättar Claes.
Det är inte det att jag alltid vet bäst, men jag har en känsla för hur jag vill ha det.

Samma exakthet och timing måste finna i en dramatisk pjäs, det kan variera på några hundradelars sekund. Tanken hindrar alltid; så fort du börjar tänka blir du spänd och nervös och förlorar skämtet.

- Du måste vara noggrann, måste koppla bort intellektet som komiker, anser Claes. En koreograf, dansare och komiker ligger närmare varandra yrkesmässigt och processmässigt. Koreografi är en karta för vad dansaren ska göra men dansaren måste dansa dans, inte kartan. För en komiker kommer det roliga när du slutar tänka.

Timing på scen är troligtvis detsamma som i fotboll menar Claes och nämner Zlatan som inte tänker när han spelar utan bara gör det.
- Jag är inte medveten om att jag har timing, jag har förmodligen lärt genom åren, säger Claes som kan överraska sig själv med att bara vara.

Claes bodde i Stockholm under några år och spelade på Rival med några föreställningar.
- Stockholm är mer av en karriärstad och då blir man lite mer ängslig. Min publik bor utanför Stockholm. Jag räknade ut att det bor 8 miljoner utanför Stockholm och det räcker för mig, säger Claes som idag bor i Barsebäck.

Du nämnde tidigare att det är bättre för en show med kvinnor i publiken men hur är det med återväxten med kvinnliga komiker på scen?

 - Det finns nya duktiga kvinnliga komiker men jag tror att det var friare för kvinnliga komiker förr, när Ulla Skog, Babben Larsson och Suzanne Reuter debuterade, säger Claes. Idag är det mer press på de kvinnliga komikerna. De representerar ett ställningstagande och ska skämta om "rätt" saker och får inte eller vågar inte vara fula när de skämtar.
- Samtiden och tiden vi lever i skapar en hel del neuroser då de kvinnliga komikerna ska representera mer än sig själva, säger Claes. Jag kan inte bedöma vad som är roligt alla gånger men om man ser på komiker som exempelvis Babben Larsson och Anna-Lena Brundin så har det inte kommit fram någon liknande som dem i dag.

- Tänka rätt hela tiden är inte bra för en komiker, avslutar Claes. Vi ska sticka hål på ballongerna, inte blåsa upp dem.